Min bilder
Namn:
Plats: Linköping, Sweden

Peter är en medelålders datavetare med tinitus och brinnande intresse för kul kultur som film, tv-serier, musik, mat och böcker. Han är gift med Hanna och pappa till Ines, Albin och Alexandra. Motion är en självklar del av Peters tillvaro, som kallar sig själv löpare snarare än joggare. Denne självlärde, allätande filmtyckare har skrivit dvd-recensioner för dvdforum, men nöjer sig numer med att logga sedda filmer på sin filmlogg.

21 augusti 2006

Fiskelycka

Lördag morgon och väckarklockan satt på tio i sex. Dimman ligger tung över Lövängen bakom huset på Västa Eknö. Sune och jag tar den plastade farfarsekan och åker runt udden till Gunnlevik för ett par timmars spinnfiske. Någon storfångst blir det inte, men den ljumma augustimorgonen ger ändå fyra fina stekaborrar och en skaplig gädda på dryga två kilo. I normala fall skulle en sån gädda inte erbjuda någon stor utmaning, men 0.18-linan på mitt lätta aborrspö duger inte till att lyfta så pass mycket fisk upp i båten. Som tur var har Sune håven redo. Att gäddan dessutom hoppar rakt ner i den gör det förstås inte svårare. En Myranspinnare med mässingssked fungerar bäst denna morgon och lurar både gäddan och tre av aborrarna på kroken.

Framåt eftermiddagen gör Hanna och jag samma tur. Till att börja med går det trögt, men när det börjar dugga efter någon timme vänder det. Hanna får tre fina mataborrar på lika många kast och på samma plats landar jag ännu en. Jag använder samma spinnare som på morgonen, medan Hanna håller sig till en Reflexpinnare med zebrasked. Söndagsmiddag? Ugnskokt gädda med pepparrotssås och smörstekta aborrar med färskpotatis, förstås.

Etiketter: ,