Min bilder
Namn:
Plats: Linköping, Sweden

Peter är en medelålders datavetare med tinitus och brinnande intresse för kul kultur som film, tv-serier, musik, mat och böcker. Han är gift med Hanna och pappa till Ines, Albin och Alexandra. Motion är en självklar del av Peters tillvaro, som kallar sig själv löpare snarare än joggare. Denne självlärde, allätande filmtyckare har skrivit dvd-recensioner för dvdforum, men nöjer sig numer med att logga sedda filmer på sin filmlogg.

15 juni 2007

Sol i regnperioden

Hoppsan! Om gårdagen levde upp till "årstiden" (d.v.s. regnperioden) så gör den här dagen inte det. Solen skiner och kvicksilvret närmar sig 30, Tokyo visar upp sitt somriga ansikte. Men uniformen är ändå mörk kostym, vilket jag kan intyga är rätt svettigt. Efter åtta timmar i ett konferensrum med fönster på solsidan av huset var det skönt att komma ut på gatan och andas in lite avgasmättat syre. Läskande iste finns i varuautomater som står i varenda gathörn, hela och rena, fria från allt vad klotter och förstörelse heter.

Sen, efter kvällens möten, dags för sushi. Jag hade hört att svensk sushi är väldigt bra och lik den som serveras i Japan, men mina förväntningar överträffades ändå. Med råge. Visserligen inser jag nu att sushin hemma i Linköping visst är bra, men det återstår ändå lite för att nå upp till godbitarna jag bjöds ikväll. Restaurangen, Tsukuji, låg nere vid fiskmarknaden med samma namn, bland massor med andra liknande matställen. Suhikocken lagade bitarna inför våra hungriga ögon, bitar som valdes ut med omsorg av mina japanska vänner för att imponera på (eller kanske försöka tvinga fram någon slags grimas hos) den gänglige svensken. Nåväl, efter inledande sashimi av olika slag och tempura på bläckfisk följde den ena biten nigiri efter den andra; laxrom, pilgrimsmusslor, någon ansjovisliknande småfisk, ål, krabbhjärna, syrad bläckfisklever (påminde lite om surströmming) och andra mer eller mindre bekanta varianter på en lång rad. Som pricken över i:t fatöl, Shōchū och grönt te, Gyokuro. Fräscht, spännande och mycket, mycket läckert.

Imorgon ... Destination: Okinawa.

Etiketter: