Min bilder
Namn:
Plats: Linköping, Sweden

Peter är en medelålders datavetare med tinitus och brinnande intresse för kul kultur som film, tv-serier, musik, mat och böcker. Han är gift med Hanna och pappa till Ines, Albin och Alexandra. Motion är en självklar del av Peters tillvaro, som kallar sig själv löpare snarare än joggare. Denne självlärde, allätande filmtyckare har skrivit dvd-recensioner för dvdforum, men nöjer sig numer med att logga sedda filmer på sin filmlogg.

09 april 2008

Coheed and Cambria - Debaser Medis 9 april 2008



Äntligen fick jag tillsammans med min gode vän Janne se dem live, Coheed and Cambria som jag lyssnat till och från på ett bra tag tills jag för knappt två år sedan. Då föll poletten ner på riktigt och jag insåg deras storhet. Olikt många som varit med från början anser jag att Coheed and Cambrias plattor bara blir bättre och bättre. Debuten The Second Stage Turbine Blade (2002) hetsar jag inte upp mig över, men In Keeping Secrets of Silent Earth: 3 (2003) är betydligt bättre, med flera riktigt starka låtar. Med Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness (2005) höjer de nivån på både låtskrivande och produktion ännu ett steg. Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume Two: No World for Tomorrow (2007) kommer ännu ett snäpp närmare fulländning med fantastiska melodier och oöverträffad produktion.



Hur funkar då Coheed and Cambria live? DVD:erna Live at the Starland Ballroom (2005) och The Last Supper: Live at Hammerstein Ballroom (2006) skvallrar om att de kortare och mer melodiska låtarna dominerar repertoaren, uppblandat med långa progressiva stycken och lugnare nummer. Personligen saknar jag dessutom stämsången som betyder så mycket på skivorna. Ungefär samma kan jag säga om konserten på Debaser. Visserligen hade bandet förstärkts med två körtjejer och en keyboardist, men dessa inslag var ganska svåra att höra. Orsaken var ett bitvis bedrövligt uselt ljud. Trummor och bas låg alldeles för högt i mixen för att någonsin ge gitarrer, sång eller keybords något riktigt utrymme. Låtvalet föll mig mestadels i smaken, men jag har svårt för de tidigare låtarna (som stora delar av publiken paradoxalt nog verkade mest förthusta i). Jag saknade också andningspauser i form av stillsammare saker. På det stora hela en helt okej konsert med ett band som sin enkla framtoning ändå är roliga att se och lyssna på.

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger bea said...

Hejsan! Jag säljer en snygg Coheed And Cambria-tröja på Tradera. Kolla in den här: http://www.tradera.com/COHEED-AND-CAMBRIA-officiell-huvtroja-hoodie-hood-rock-emo--auktion_96143244 :)

6:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home